Artikel AD 25 mei 2016

 

 

"Veel" Hollandse hotelkamers zijn vies, maar dat nemen we voor lief

Lees hier wat Willem Reimers, 'meneer Reimers' voor televisiekijkend Nederland vindt.

 

Viezigheid

Bacteriën, schimmels, huisstofmijt, allergenen, vervelende geuren, bloedvlekken op het matras, poepbacteriën in de douche en stofwolken onder het bed. Dat smerige hotelkamers nog bestaan in deze hoogtijdagen van de beoordelingssite, is te danken aan de stromen toeristen die maar blijven komen. Dat zoveel buitenlandse toeristen ons land willen bezoeken, is natuurlijk een zegen voor de economie. Maar het is ook een vloek, foetert Willem Reimers, 'meneer Reimers' voor televisiekijkend Nederland.

 

Aantal bezoeken

"Die toerist slaapt misschien maar één keer in een vies hotel en daarna nooit meer. En er komen zoveel toeristen dat die hotels toch overleven. De gast wordt beschouwd als melkkoe. Schandalig is het, dit soort hotels geven Nederland een slecht imago." De ergernis van de tv-hotelier betreft de excessen die de Consumentenbond heeft blootgelegd in een onderzoek naar de schoonmaak in Nederlandse hotelkamers. Die laat te wensen over: van de 30 kamers die met de uv-lamp onder de loep werden genomen, was ruim de helft niet goed schoon. In drie hotels kwamen poepbacteriën op de kamer voor. In vier kamers werd de onderzoeker nog net niet onpasselijk. Niet geheel toevallig bevinden deze kamers zich in hotels waarover op sites als Zoover en Tripadvisor regelmatig negatieve beoordelingen verschijnen.

 

Bar en boos in Rotterdam

Bij Grand Hotel Central in het centrum van Rotterdam 'sloegen de matrassen alles'. Die zaten vol met vlekken en haren. Op de onderkant trof de onderzoekster zelfs een grote, opgedroogde bloedvlek aan. Het hotel zegt het hoofd huishouding meteen op non-actief te hebben gezet en de matrassen nu versneld te vervangen. Al de helft van de bedden zou sinds het bezoekje van de Consumentenbond zijn vernieuwd, evenals het beddengoed.

 

Hygiëne is de basis, dat moet je altijd op orde hebben.

 

Rob Geus

Dat gasten op beoordelingssites al langer hun ontevredenheid uiten, wijt woordvoerder Erik van den Geest aan verkeerde verwachtingen van de 'verwende reiziger'. "Die verwacht een moderne, luxe omgeving zoals bij Citizen M (keten van betaalbare boetiekhotels, red.), maar dat bieden wij niet. Grand Hotel Central is duidelijk geen high end hotel, wij richten ons op de budgetreiziger. Die weet de centrale ligging van ons hotel zeer te waarderen."

 

Prijs boeit niet

Het mag niet zo zijn dat goedkoop gelijk staat aan slechte hygiëne, stelt keurmeester Rob Geus. "Het moet niks uitmaken of je slaapt in een kamer van 50 of 200 euro per nacht. Hygiëne is de basis, dat moet je altijd op orde hebben." Zelf komt hij op zijn zoektocht naar stinkende horecazaken vaak genoeg smerige voorbeelden tegen. "Het baart me zorgen dat hotels nog steeds denken dat ze daarmee weg kunnen komen."

 

Bezuinigen op schoon

Dat sommige hotels de smerige boel de boel laten, heeft alles te maken met geld. De schoonmaak is een makkelijke bezuinigingspost, 16 minuten per kamer moet genoeg zijn voor een poetsbeurt. Het gros van de hotels heeft het klusje uitbesteed aan een schoonmaakbedrijf dat niet elke dag iedere kamer controleert op schimmel en achtergebleven stof. "De schoonmakers werken knetterhard. Maar de tijdsdruk is zo gigantisch hoog; in die paar minuten per kamer kun je geen fatsoenlijke reiniging verwachten. Je zou de kamers ook iets duurder kunnen maken om te kunnen garanderen dat ze spic en span zijn, dat hebben klanten er best voor over."

 

Investeren

Ook hotelkenner Reimers pleit voor een tientje meer voor een brandschone kamer, maar hij gelooft er niet in dat veel hoteleigenaren zijn advies zullen opvolgen. "De klant vraagt om goedkopere kamers. Dan moet je er dus voor zorgen dat je minder kosten maakt. "Als de vieze bedden leeg bleven, zouden hoteliers als de wiedeweerga investeren in betere hygiëne. Maar de bedden blijven zich vullen met buitenlandse toeristen."

"In steden als Amsterdam is het soms zo druk dat je een vies hotel maar voor lief moet nemen, "meent Eric Toren, met zijn hotel The Toren vijf keer op rij uitgeroepen tot beste hotel van Nederland. " En dan maar hopen dat je niet lek wordt geprikt door bedwantsen."

 

Reactie van Intercept matrashygiëne:

"voor een luttel bedrag per nacht per slaapplaats is het matrashygiëne probleem opgelost".

 

Waarom langer wachten?

Biedt uw gasten een hygiënisch schone slaapplaats.

Zij zullen het waarderen.

 


Interceptmatrasreiniging • Badhuiskade 14 • Den Haag • tel. 070-3062389